zaterdag 13 november 2010

Ben Weyts interview in De Standaard

Voor meer informatie ga naar mijn N-VA webstek of lees verder :






Binnen de N-VA is Ben Weyts 'mister-BHV'. Voor de Franstaligen is hij niets meer dan een communautaire hardliner. Ze hebben lak aan zijn 'houten taalgebruik'. Ook aan Vlaamse kant spreken sommigen over 'de pitbull van De Wever'. Aan een dramatische vergadering in een werkgroep over BHV hield hij zelfs de bijnaam 'Ben Laden' over.

Ben Weyts : 'Allez, zie mij hier zitten, Ben Laden. Nog afgezien van de fysieke overeenkomsten, vind ik dat de vergelijking helemaal geen grond van waarheid heeft. (lacht) Ik ben bereid een compromis te aanvaarden, net zoals mijn partij, maar dan moet het wel een evenwichtig compromis zijn. Het grote drama van deze onderhandelingen is dat ze als een zero-sum game worden ervaren: wat de ene wint, moet de andere wel verliezen. Maar zo werkt het helemaal niet. Als wij een bevoegdheid naar Vlaanderen halen, dan krijgt Walloniƫ die uiteraard ook. Hetzelfde geldt voor de centen, ze krijgen zelfs nog iets meer.'

Volgens Europees 'president' Herman Van Rompuy is dat onzin: een nationalistische partij die pro-Europees is bestaat niet, zegt hij.

Ben Weyts : (heftig) 'Nee, dat is niet wat hij gezegd heeft. Hij zei dat hij geen enkele nationalistische partij kende die pro-Europees is. Hij zou ons programma nochtans moeten kennen, we hebben in kartel gezeten. Het was volgens mij een uitspraak die vooral voor binnenlands gebruik bestemd was.'

Ben Weyts : 'Als hij het zou toespitsen op staatsnationalistische partijen, dan zou hij gelijk hebben, maar kijk naar de grote volksnationalistische partijen in Europa: de Scottish National Party, Plaid Cymru in Wales, de Catalaanse en de Baskische nationalistische partijen. Die zijn stuk voor stuk pro-Europees.'


Meer kan je lezen bij N-VA.be of De Standaard.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten